ارزیابی ریسک تجهیزات پزشکی

تمام دستگاه‌های پزشکی باید تحت یک طبقه‌بندی قرار گیرند تا بتوان روش پردازش مجدد صحیح را تعیین کرد

ارزیابی ریسک تجهیزات پزشکی
تمام دستگاه‌های پزشکی که برای بیماران استفاده می‌شوند باید تحت یک طبقه‌بندی قرار گیرند تا بتوانید روش پردازش مجدد صحیح را تعیین کنید. اول از همه، باید مشخص کنید که ابزار شما با کدام ناحیه از بدن بیمار تماس پیدا می کند و ساختار ساده یا پیچیده ای دارد. برای تعیین دقیق و تعیین تکلیف باید معیارهای خاصی در نظر گرفته شود.
ضوابط بر اساس منطقه کاربرد این معیارها
فقط برای استفاده از یک محصول پزشکی در ناحیه مربوطه بدن صرف نظر از ساختار و ماهیت آن اعمال می شود. بین سه دسته مختلف تمایز وجود دارد:
غیر انتقادی
این دسته شامل تمام وسایل پزشکی می شود که فقط با پوست سالم تماس دارند و به آن نفوذ نمی کنند. به عنوان مثال، اینها گوشی های پزشکی و الکترودهای EKG هستند. هیچ الزام خاصی برای پردازش در این زمینه وجود ندارد. در بیشتر موارد، تمیز کردن و ضد عفونی کردن با پاک کردن کافی است.
نیمه بحرانی
این دسته شامل تمام ابزارهایی است که به غشاهای مخاطی یا پوستی که از نظر پاتولوژیک تغییر یافته را لمس می کنند، اما نفوذ نمی کنند. به عنوان مثال می توان پروکتوسکوپ یا اسپکولا را نام برد. پردازش در این منطقه باید از قبل طبق دستورالعمل های خاص انجام شود، زیرا خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد.
بحرانی
این ابزارها به پوست یا غشای مخاطی نفوذ می کنند و در این فرآیند با بافت یا اندام ها تماس پیدا می کنند. این بدان معناست که ابتدا باید تمام وسایل پزشکی گزنده و برش دهنده به این روش ارزیابی شوند. با این حال، ابزارهایی که عمدتاً برش یا خراش نمی دهند، بلکه زخم های باز را لمس می کنند نیز باید در اینجا طبقه بندی شوند. علاوه بر قیچی، چاقوی جراحی یا سایر محصولات نوک تیز و نوک تیز، جای سوزن، گیره، جمع کننده و ... را نیز باید در نظر گرفت. در این دسته، پردازش استریل و ماندگاری مربوطه مورد نیاز است.
2. معیارها بر اساس نوع ساخت ابزار
تمایز بر اساس ساختار و شرایط عموماً فقط برای ابزارهای نیمه بحرانی و برای ابزارهای ارزیابی انتقادی انجام می شود. دستگاه های پزشکی غیر حیاتی مشمول این طبقه بندی نمی شوند. بنابراین، در بخش نیمه بحرانی، بلکه در منطقه بحرانی، باید مشخص شود که آیا محصولی ساده با سطوح صاف است یا خیر. در اینجا باید A طبقه بندی شود تا تنظیم شود. از طرف دیگر، اگر مکان هایی وجود دارد که دسترسی به آنها دشوار است، مانند حفره های باریک، اتصالات پیچیده یا رزوه های پیچ، باید از طبقه بندی B به عنوان پایه استفاده کنید.
مثال ها:
نیمه بحرانی (تماس با غشای مخاطی یا پوست تغییر یافته از نظر پاتولوژیک
یک (ساختار ساده) می تواند به عنوان مثال، اسپاتول دهان، اسپکول واژینال مطابق با کریستلر (2 قسمتی، صاف) یا آینه دهان باشد
B نیمه بحرانی (ساختار پیچیده) می تواند بر اساس Cusco (مفاصل، پیچ)، اسپکول بینی، لوزه های پروکتوسکوپ یا پروب های ترانس واژینال، اسپکول واژینال باشد.
انتقادی (نفوذ از پوست یا غشای مخاطی) خواهد بود قابل تصور برای ابزار مانند قاشق نوک تیز و یا پنس های جراحی.
تحت بحرانی B شامل تروکار، Fettabsaugkanülen، فورسپس بیوپسی یا IUD-Forceps است.
در منطقه بحرانی نیز عنوان اضافی وجود دارد . این امر در مورد تمام ابزارهای طبقه بندی شده انتقادی که به دلیل ترکیب موادشان، نمی توانند با بخار استریل شوند، صدق می کند. با این حال، این ارزیابی فقط در بخش کلینیک استفاده می شود و معمولاً در بخش خصوصی مرتبط نیست
به یاد داشته باشید که روش پردازش مناسب را بر اساس ارزیابی خود در دسترس داشته باشید. با توجه به توصیه فعلی برای پردازش مجدد دستگاه‌های پزشکی، برای مثال، ابزارهای B حیاتی فقط می‌توانند بدون استثنا به‌طور خودکار دوباره پردازش شوند. فهرستی از این ارزیابی ریسک تهیه کنید. در حالت ایده آل، این در یک جدول ارائه می شود که نگهداری و به روز رسانی آن را آسان تر می کند. سپس هیچ چیز مانع از انتخاب صحیح روش پردازش نمی شود.

کالایی ثبت نشده است

جمع :0
قابل پرداخت :0
ثبت سفارش