مواد زیستی مصنوعی جدید می تواند قلب، ماهیچه ها و تارهای صوتی را ترمیم کند

دانشمندان دانشگاه مک گیل مواد زیستی جدیدی را برای ترمیم زخم توسعه دادند

انواع روش های باز سازی بافت
1)پیوند سلولتزریق مستقیم سلول ها به بافت آسیب دیده( راندمان پایین به دلیل ضعف نگه داشتن سلول،بقای سلول در محل مورد هدف،مرگ سلول ها در محل تزریق
2)مهندسی بافت مبتنی بر داربست )محیط کشت سه بعدی برای چسبندگی،تکثیر و تمایز سلول( محدودیت هایی از قبیل مهاجرت سلول ها به داربست،نفوذپذیری برای ورود سلول ها و مواد مغذی ،التهاب ناشی از تخریب داربست،کاهش پایداری بافت های مبتنی بر داربست در بدن پس از کاشت
3 )مهندسی ورق سلولی
مهندسی بافت های بدن برای عمر بیشتر هرعضو و ترمیم بافت اسیب دیده

امروزه بیماری های قلبی مهمترین دلیل مرگومیر در سرتاسر جهان خصوصاً در کشورهای پیشرفته هستند. روش های متداول درمان سکته قلبی، دارو درمانی، عمل جراحی و پیوند است. اما همواره مسئله ای که در این زمینه مطرح بوده کمبود فرد اهداکننده است. اخیراً مهندسی بافت قلب به عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مهندسی بافت قلب روشی درمانی است که هدف آن تقلید بافت قلب و ساخت بافت جدید به منظور ترمیم، جایگزینی یا بهبود عملکرد بافت آسیبدیده است.
اولین رگ تجاری موجود در بازار توسط DeBakey و همکاران در سال 1957 ارائه شد که جنسی از پلیاتیلن ترفتالات (داکرون) داشت. در سال 1959 W. S. Edwards رگ جدیدی از جنس پلیتترافلوئورواتیلن (تفلون) را ارائه کرد. سپس 10 سال بعد در سال 1969 آقای R. W. Gore رگهای با جنس تفلون اصلاح شده یا پلی تترافلوئورواتیلن منبسط شده را اختراع کرد. امروزه یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده رگهای مصنوعی شرکت Gore-Tex است.
یک ماده زیستی قوی برای ترمیم قلب، ماهیچه ها و تارهای صوتی

دانشمندان دانشگاه مک گیل با ترکیب دانش شیمی، فیزیک، زیست شناسی و مهندسی، یک ماده زیستی به اندازه کافی قوی برای ترمیم قلب، ماهیچه ها و تارهای صوتی ایجاد کردند که نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در پزشکی بازساختی است.
"افرادی که از آسیب قلبی بهبود می یابند اغلب با یک سفر طولانی و دشوار روبرو می شوند. بهبودی چالش برانگیز است زیرا بافت‌ها باید در هنگام ضربان قلب در حرکت ثابت مقاومت کنند. همین امر در مورد تارهای صوتی نیز صادق است. گوانگیو بائو، کاندیدای دکترا در دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه مک گیل، می‌گوید: «تا کنون هیچ ماده تزریقی قوی برای این کار وجود نداشت.

هیدروژل تزریقی برای ترمم زخم

دانشمندان یک هیدروژل تزریقی جدید برای ترمیم زخم ایجاد کردند.این هیدروژل نوعی ماده زیستی است که فضایی را برای زندگی و رشد سلول ها فراهم می کند. هنگامی که این ماده زیستی به بدن تزریق می شود، ساختار متخلخل و پایداری را تشکیل می دهد که به سلول های زنده اجازه رشد یا عبور برای ترمیم اندام های آسیب دیده را می دهد.
گوانگیو بائو می‌گوید: نتایج امیدوارکننده هستند و ما امیدواریم که روزی از هیدروژل جدید به عنوان ایمپلنت برای بازگرداندن صدای افرادی که تارهای صوتی آسیب‌دیده دارند، برای مثال نجات‌یافته‌های سرطان حنجره، استفاده شود

دانشمندان دوام هیدروژل خود را در دستگاهی که برای شبیه‌سازی بیومکانیک شدید تارهای صوتی انسان ساخته بودند، آزمایش کردند. با ارتعاش ۱۲۰ بار در ثانیه برای بیش از ۶ میلیون چرخه، ماده زیستی جدید دست نخورده باقی ماند؛ در حالی که سایر هیدروژل‌های استاندارد شکسته شدند و دیگر قادر به مقابله با فشار بار نبودند.

بائو در این باره نیز گفت: «ما بسیار هیجان‌زده بودیم که در آزمایش خود شاهد عملکرد عالی آن بودیم. قبل از کار ما، هیچ هیدروژل تزریقی همزمان دارای تخلخل بالا نبود. برای حل این مشکل، یک پلیمر تشکیل‌دهنده منافذ را به فرمول خود اضافه کردیم.»

دانشمندان می‌گویند این نوآوری راه‌های جدیدی را برای کاربردهای دیگر مانند دارورسانی، مهندسی بافت و ایجاد بافت‌های مدل برای آزمایش دارو باز می‌کند. این تیم حتی به دنبال استفاده از فناوری هیدروژل برای ایجاد ریه برای آزمایش داروهای کووید-۱۹ نیز است.
آزمایش هیدروژل

دانشمندان دوام هیدروژل خود را در دستگاهی که برای شبیه سازی بیومکانیک شدید تارهای صوتی انسان ساخته بودند، آزمایش کردند. با ارتعاش 120 بار در ثانیه برای بیش از 6 میلیون چرخه، ماده زیستی جدید دست نخورده باقی ماند در حالی که سایر هیدروژل‌های استاندارد به قطعات شکسته شدند و قادر به مقابله با استرس بار نبودند.

کالایی ثبت نشده است

جمع :0
قابل پرداخت :0
ثبت سفارش